fredag 4 mars 2011

Dag 15 – Mina drömmar

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka denna rubriken, mina drömmar. Det kan vara mina drömmar i livet eller så kan det vara mina mardrömmar när jag sover.
Men jag tror den syftar på ens drömmar i livet.

Mina drömmar i livet är få, de är nästan nere på noll. Jag vet inte vad jag vill åstadkomma i livet, jag vet inte vilka mina drömmar är och jag vet inte vad det är jag vill. De få drömmar jag kan ha ibland, som att tågluffa, resa utomlands, leva ute i naturen, vara bland vilda stora katter/lejon/tigrar samt vargar känns ofta väldigt långt borta. Nästintill bara som en dröm och inget som någonsin kan hända på riktigt. Så mina drömmar är praktiskt taget sett bara vilda fantasier.

Jag har väldigt svårt för livet och framtiden för jag har levt under många år med tankar som har fått mig att inte vilja leva, inte känna livsglädje och som har fått mig att bara vilja avsluta allting. För jag tycker inte om att leva...
Det är svårt att skapa drömmar ur en sådan vardag, för när man är i de tankebanorna då man bara önskar att livet tog slut är det väldigt svårt att kunna ha några framtidsplaner överhuvudtaget för man räknar inte med att man kommer kanske leva om en månad.

Men även om livet för mig har förändrats en hel del, jag är fri från behandlingshem, jag är fri från mina föräldrar så gott som och jag har valt att flytta ihop med någon jag älskar och jag har det underbart. Så finns det ändå inga drömmar och det gör att det är väldigt svårt för mig att kunna vara glad i vardagslivet. För det kvittar hur mycket jag älskar han som jag bor tillsammans med, det kvittar hur bra jag än har det för när jag inte har några mål i livet så känns det ibland väldigt meningslöst att leva...
Men det är något som jag måste ordna med om jag ska kunna fortsätta leva.

Man kan väl påstå att jag har distansdrömmar, det finns saker som jag vill klara av undermedvetet i livet men det är inte så lätt att plocka fram dem eftersom mitt gamla tankesätt får det hela att kännas farligt och de hindrar mig att våga prova. För det kan vara farligt att lämna det gamla tankesättet eftersom det kan ju bli värre....

Jag anser att drömmar i livet, framtidsdrömmar, mål i livet är viktigt för att man inte ska gräva sig under marken, det är viktigt att ha drömmar för att kunna överleva. Det är viktigt att känna mening i livet, det är viktigt att man inte tar det hela på så stort allvar hela tiden, så som jag har en tendens att göra...

En dröm:
Hitta ett mål i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar