tisdag 22 februari 2011

09 Min tro, min religion, min livsåskådning

Jag har ingen religion.
Jag har en tro på att livet tar slut när man dör, det blir som innan man föds, ingenting. Man vet ingenting och det livet som man levt kommer vara glömt.
Jag hoppas på att det blir så för ett evigt liv vill jag inte ha och en himmel eller ett helvete vill jag inte komma till. Jag vill bara att det ska ta slut när man dör och att man ska bli ett minne blott hos de nära som fortfarande lever. Att tro på en högre makt som t.ex. en gud går inte hem för mig. Religioner skrämmer mig mer än att de ger mig trygghet. Jag tycker inte att man  är svag om man tror på någon religion så länge man själv inte fruktar det man tror på, så länge man kan stå för vad den religionen anser.
Visst kan jag hamna i tankar som, vad hade förändrats i världen om vi inte hade haft religioner, om inte kristendomen hade tagit över hade vissa saker inträffat då...
Vad hade hänt om vi inte hade haft religioner i världen.
Jag gillar att spekulera och klandra olika religioner för sådant som hänt i världen men utan att kanske alltid vara allvarlig. Jag tycker inte om religioner som tror att det finns en gud för att tro på en gud/ och rättfärda allt hemskt som händer omkring i världen med att gud antingen straffar eller har ett högre syfte med det och att det är guds vilja osv känns bara löjligt och oansvarigt...
Jag är vad man skulle kalla ateist och det är något jag faktiskt kan säga att jag är stolt över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar