torsdag 12 augusti 2010

Fullt upp

Jag ska snart ut igen tror jag, bort från rummets tristess. Jag sitter nyduschad och kall på rummet och känner hur paniken bubblar inom mig. Jag ska se om hallonen som finns här om kroken är färdiga och klara för plockning om de inte är det får de hänga kvar. Jag blir nog inte besviken om de så är fallet. Sak samma för mig i stort sett. Men om de är färdiga tänker jag plocka, fota, och sedan njuta av dem. Något bättre än vilda hallon med mjölk finns knappast.

Idag har jag inte varit inne på rummet mycket och det känns helt okej, jag har varit ute och gjort en hel del, lagat mat, plockat undan frukost, gått på samtal istället för grupp eftersom de inte kan vara någon tjej grupp längre eftersom det bara är jag kvar som är tjej och som är aktiv i min behandling till skillnad från den andra sluddrande tanten. Efter att ha gjort middag fick jag min flitpeng sen åkte vi iväg till en byggaffär, köpte trä och cement och sedan var det tid för att börja gräva hål i marken vilket blev ganska omöjligt när vi inte hade några spadar som var hela eller kunde bryta igenom marken. Så vi får vänta tills på måndag att börja bygga på klotterplanket som vi tänkt bygga här, det var inte min ide men jag tänker ändå ta mig tid och hjälpa till eftersom jag vill sen kunna roa mig på det utan att jag får skuldkänslor.

När jag stod där och kände mig oförmögen till att göra något större hål i marken kom jag och tänka på hur det var när man bara hade gamla slitna spadar att gräva med, stenar kanske till och med, under medeltiden och dess för innan med. Hur bar de sig egentligen åt för att kunna bygga de hus som de byggde med det bristande utbudet av verktyg. Det måste ha varit väldigt kämpigt och svårt, speciellt för dem som levde ett fattigare liv och var tvungna att göra allt på egen hand. Det tär verkligen på ens krafter att bygga och gräva hål i marken.

Jag ska försöka finna ork till att klä på mig kläder och sedan gå ut och se om jag kan plocka hallonen. Annars blir det bara att dricka vanlig mjölk, för törstig är jag i vilket fall som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar